diary from a semester abroad in New Zealand

Andet stop på hjemrejsen

Efter at have sagt farvel til Cairns hoppede vi på en flyver til Bali. Allerede i lufthavnen kunne vi mærke, at temperaturen, og ikke mindst luftfugtigheden, var meget mere behagelig end i Cairns. Vi skulle tilbringe en uges tid på Bali, og havde booket tre forskellige hoteller i henholdsvis Sanur, Uluwatu og Denpasar.

Fra lufthavnen kørte vi til vores hotel i Sanur – vi ankom sent, og så derfor ikke så meget. Dagen efter kunne vi for alvor se vores hotel. Vi boede på det hyggeligste lille hotel!

Efter morgenmad gik vi ud og kiggede på byen og havde kurs mod stranden. Vi fik sådan et godt indtryk af Sanur!

Efter at vores blege kroppe ikke kunne klare mere sol, forlod vi stranden og gik ud for at finde frokost. Jeg havde på forhånd læst om et sted, som jeg gerne ville prøve at spise – og det skuffede bestemt ikke! Lækker salat, frisk juice og øl på flaske til Rico 😉

At øllen allerede er i en glas flaske, blev efterfølgende Ricos standard-svar til alle de stakkels tjenere, som serverede øl på flaske og høfligt spurgte, om han ønskede et glas til sin øl 😉

Den følgende dag havde vi besluttet, at vi skulle ud og opleve mere end blot strand og pool. Vi havde booket en chauffør og skulle være på farten, i ikke mindre end 13 timer. Første stop på turen var river rafting! Vi “raftede” i 2 timer og det var SÅ sjovt. Jeg har desværre ingen billeder derfra, men det er en oplevelse vi sent glemmer 🙂

Efter en hæsblæsende start på dagen med rafting, spiste vi frokost inden vi kørte videre til næste stop. Vi kørte op til “Kintamani Volcano” hvorfra man har en fantastisk udsigt over landskab og ikke mindst Mount Batur.

Fra den fine udsigt kørte vi ud og besøgte en kaffeplantage. Bali er, som nogen måske ved, kendt for verdens dyreste kaffe – nemlig Luwak kaffe. Det specielle ved denne kaffe er, at bønnerne har passeret igennem fordøjelsessystemet på en luwak (lille mink-lignede dyr), hvorefter bønner fiskes ud af afføringen og den videre proces kan påbegyndes. På kaffeplantagen var der både kaffe, diverse te og kakaobønner. Vi fik en masse smagsprøver og noget af det var virkelig godt – mens andet var… mindre godt 😉

Fra kaffeplantagen kørte vi videre til Monkey Forrest. Det er nok ikke svært at gætte, hvad det er – en skov med aber er lige nøjagtigt hvad det er 🙂 Her var masser af aber! Det var sjovt og især da en af turisterne kom lidt for tæt på, og aben satte i løb efter ham 😉

… igen en noget usikker “Steve Irwin-fan”

… Helligt vand

Fra Monkey Forrest kørte vi videre til Tanah Lot templet. Her skulle vi se solnedgang og spise aftensmad. Klokken var allerede blevet mange og det var en lang køretur. Vores chauffør satte derfor et hidtil ukendt tempo – og kørte alt hvad rammer og tøj kunne holde. Jeg var meget taknemmlig for, at sidde på bagsædet, og tog mig selv i flere gange at holde vejret! Alle der har været på Bali ved, hvor sindssyg trafikken kan være. Jeg var meget glad, da vi nåede frem til templet – få minutter før solen forsvandt.

Vi spiste aftensmad på en lille restaurant nær templet. Herefter gik turen hjem til Sanur og en dag fyldt med oplevelser var slut.

Den følgende dag skulle vi skifte hotel. Vi skulle sydpå til Uluwatu, hvor vi skulle bo et par dage på et stort resort. Eftersom vi først kunne tjekke ind om eftermiddagen, brugte vi formiddagen i Sanur. Her fik Rico en times massage (til 35 kroner) mens jeg fik ordnet fusser 🙂

Vores tur til Uluwatu gik smertefrit – lige indtil vi skulle finde hotellet. Vores taxichauffør havde ingen anelse om, hvor pokker det lå. Rico forsøgte forgæves at hjælpe med en meget sparsom dækning på Google Maps, hvilket resulterede i, at vi kørte forkert flere gange og til sidst havde en meget meget trist taxichauffør (turen var blevet noget længere end hvad han havde regnet med, og pludselig var det turisten, der snød den lokale 🙂 ). Da vi langt om længe fandt hotellet, blev vi ikke skuffet – wauw! Det var uden tvivl det smukkeste sted, som jeg nogensinde har boet!

De næste par dage flød sammen. Vi brugte alt vores tid på læsning ved poolen, bade, spise, drikke kolde drinks – og så det hele forfra igen. Det var SÅ dejligt. Vi nød det i fulde drag, men blev også hurtigt enige om, at et par dage på sådan et resort er alt man behøver. Bagsiden af sådan et resort er, at man slet ikke får set kulturen man bor i. Det er på en måde en lille lukket verden og man lever i en boble – men det var nu dejligt for et par dage 😉

Søndag var sidste hele dag på Bali. Det betød også, at vi skulle sige farvel til Uluwatu. Vi havde booket et hotel inde i Denpasar, som lå meget tættere på lufthavnen. Vi udnyttede muligheden for sen tjek ud, og brugte dagen ved poolen (surprise! 😉 ). Inden vi kørte til Denpasar, var vi dog en tur ude og se Uluwatu Temple, som lå ganske tæt på resortet. Templet ligger smukt på en klippe med udsigt over havet – men det bedste var nu aberne 😉

Det obligatoriske billede til Søren Høg 🙂

Vi ankom sent til vores hotel i Denpasar og fik pakket alt, så vi var klar til nye eventyr den følgende dag. Vi fik sagt farvel til Bali og tak for alle de oplevelser, som vi fik med hjem i kufferten. Nu er vi klar til tredje og sidste stop på vores hjemrejse inden vi rammer København – nemlig Thailand!