diary from a semester abroad in New Zealand

Første stop på hjemrejsen

I fredags sagde vi farvel til New Zealand og påbegyndte vores hjemrejse. Vi forlod New Zealand præcis som vi var ankommet – stresset og med forsinkede fly!

Vores første stop på hjemrejsen var Cairns i Australien. For at komme dertil skulle vi flyve fra Auckland til Brisbane og herfra med et nyt fly videre til Cairns. Det gik ikke værre eller bedre end at vores fly fra Auckland var halvanden time forsinket, så vi nåede ikke det næste fly i Brisbane. Vi blev ombooket til et senere fly, som naturligvis også var forsinket 🙂 Noget senere end forventet ankom vi til Cairns efter hvad der havde føles som den længste fødselsdag nogensinde 🙂

Her er virkelig varmt! Pyha! Der er et sted mellem 34 og 37 grader i skyggen – noget mere end vi er vant til fra Auckland!

Den første dag i Cairns udforskede vi byen (og jagtede steder med air-con!).

I ly for varmen og med kolde drinks på bordet mødte vi en hel flok julemænd 🙂

Da man ikke kan bade på stranden i Cairns pga. diverse farlige dyr, har man lavet en kæmpe stor offentlig pool lige ved stranden. Her kunne vi blive kølet lidt af 🙂

Søndag havde vi booket en tur til den største attraktion i Cairns – Great Barrier Reef!

Vi gik ombord på båden kl. 8 om morgenen og var først tilbage i havn sent om eftermiddagen.

På turen stoppede vi ved to forskellige lokationer, hvor vi havde et par timer til at snorkle rundt. Pga. det varme vejr er der flere små brandmænd end normalt – derfor lånte vi yndige blå heldragter, som beskyttede os mod dem (og den stærke sol!) 😉

Det var ret magisk at få lov at snorkle rundt på revet blandt tusindvis farverige fisk!

Vi købte en dims til telefonen, så vi kunne tage den med ud og snorkle – selvom vi ikke var helt trygge ved at tage mobilen med ud på åbent hav i starten – men telefonerne overlevede og vi fik en masse billeder af Great Barrier Reef!

Efter første stop spiste vi frokost på båden inden vi sejlede videre til næste stop.

Det var simpelthen så flot! Rico kunne nærmest ikke hive mig op af vandet igen! 🙂

På vej tilbage til Cairns var der frugt, vin og live musik – alt imens vi kunne nyde solen på øverste dæk.

Vi var simpelthen SÅ trætte, da vi kom tilbage på hotellet – det havde været sådan en god dag.

Den følgende dag havde vi booket en tur til Cairns anden store attraktion – Daintree regnskov!

Vi blev hentet tidligt om morgenen af vores guide + andre gæster som havde booket samme tur. Vores første stop var en lille zoo med australske dyr. Dét var en virkelig god start på turen – dyrene var så nysgerrige!

… en noget usikker Steve Irwin-fan forsøgte at indtage den vanelige position

Efter at have sagt farvel til alle de søde dyr, kørte vi videre op til en del af regnskoven som hedder Mossman George. Her gik vi en lille tur med vores guide, som kunne fortælle en masse spændende ting om både planter og dyr. Vi lærte blandt andet om et træ som lever ved at kvæle andre træer (sådan helt bogstaveligt – den snor sig rundt om træet!) og at der findes en bakterie, som kan overtage en myres nervesystem, og få den til at agere efter dens behov frem for myrens (ægte zombie)!

Turen var, heldigvis, ikke så lang, da varmen var næsten ulideligt. Det er lang tid siden, at jeg har oplevet, at det er SÅ varmt!

Fra Mossman George kørte vi videre ind i regnskoven. Det var en virkelig smuk tur – og ganske rart at nyde regnskoven fra en kølig bus 🙂

Vi stoppede for frokost i Cape Tribulation – en del af regnskoven, som ligger ud til havet. Vores guide fortalte på forhånd, at vi skulle holde os min. 5 meter fra havet, da de lige for tiden havde besøg af en saltvandskrokodille!

Efter frokost kørte vi til Daintree River, hvor vi skulle sejle 1 times tid og kigge på dyreliv (heriblandt krokodiller). Pga. varmen så vi kun én lille bitte baby krokodille (det er måske lidt svært at se på billedet, men den ligger altså dér på jorden). Turen var dog stadig virkelig fin, og det var spændende at høre om Australiens natur!

(Hvis man kigger godt efter, kan man se den lille krokodille på ovenstående billede)

Efter sejlturen kørte vi tilbage til Cairns. Trætte efter endnu en dag fyldt med oplevelser!

Vores sidste dag i Cairns blev brugt lidt ligesom den første – afslapning, badning i poolen og jagt af air-con 😉

I skrivende stund sidder vi i lufthavnen i Cairns og venter på vores fly til vores næste stop på hjemrejsen – BALI! 🙂

1 thought on “Første stop på hjemrejsen”