diary from a semester abroad in New Zealand

North Island Roadtrip – part 1

Så er Rico og jeg hjemme i Auckland igen efter 4 dages roadtrip op nordpå. Vi har oplevet så meget, og jeg har simpelthen så mange billeder – derfor har jeg delt det lidt op, så I ikke drukner i billeder 😉

DAG 1

Onsdag morgen hentede vi vores lille bil og satte kurs mod Whangarei. Whangarei ligger små 2 timers kørsel nord for Auckland.

Vores første stop ved Whangarei var Abbey Caves. Her er der en kort tur (ca. 1,5 km) man kan gå, og tre forskellige grotter man kan udforske – hvis man tør 🙂 (Det hele er på eget ansvar og uden guide). Vi startede med at fare vild (ret godt klaret på så kort en tur!).

Den første grotte vi fandt var meget stejl og der var en masse vand i den – dén sprang vi over og begav os videre. Ved den anden grotte var en familie igang med at udforske, så vi besluttede at prøve lykken med den tredje og sidste grotte – og hvilken succes! Det var så sejt at kravle ned i grotten. Heldigvis havde vi en pandelampe med. Det var lige tilpas spændende og lidt uhyggeligt – adrenalinen kørte ihvertfald rundt i kroppen 🙂 Inde i grotten spottede vi et par glow-worms (Google det 😉 )

Tilbage på sikker grund kørte vi videre til Whangarei Falls. Whangarei Falls er et 26 meter højt vandfald. Her holdte vi pause og spiste frokost.

Efter frokost kørte vi ind til Whangarei. På trods af, at man siger, at Whangarei er “hovedstaden” for nord New Zealand, så var det virkelig en lille by. Vi faldt over et sted, hvor man kunne spille minigolf i mørke – dét skulle jeg naturligvis banke Rico i 😉

Ovenpå sådan et nederlag havde nogen brug for en øl pause 😉

Efter øl pause handlede vi ind og satte kurs mod vores overnatning. Vi havde booket en lille skurvogn en lille times kørsel udenfor Whangarei.

Skurvognen lå midt i ingenting og havde den vildeste udsigt! Det var SÅ flot. Her var der ro og fred – noget vi savner til dagligt hjemme i travle Auckland.

DAG 2

Efter morgenmad, kaffe og det sejeste udendørs bad – forlod vi denne lille perle, for at komme længere nordpå. Næste stop på turen var Paihia – knap halvanden times kørsel fra Whangarei.

Inden vi for alvor kom afsted, kørte vi dog lige et smut på stranden. Dén strand som vi havde haft udsigt til fra skurvognen. Stranden hedder Sandy Bay – og var virkelig fin!

På vej mod Paihia stoppede vi i byen Kawakawa. Byen er som sådan ikke noget særligt – bortset fra de offentlige toiletter. Toiletterne er designet af kunsteren Friedensreich Hundertwasser.

Efter ankomst til Paihia fik vi tjekket ind på vores hostel. Her fik vi anbefalet at tage ud til Haruru Falls, så dét gjorde vi. Haruru Falls kunne slet ikke måle sig med Whangarei Falls, men flot – det var det da 🙂

Paihia ligger ved vandet, og der er simpelthen så fint. Vejret havde dog nogen seriøse humørsvingninger den dag – først regn, så sol, så blæst, så sol, så regn osv. Men vi fik stadig et virkelig godt indtryk af byen.

Da det blæste for meget til en længere sejltur, som vi egentlig havde planlagt, valgte vi at tage færgen over på den anden side til byen Russell (en sejltur på et kvarters tid).

Russell er byen hvor europæerne for første gang slog sig ned i New Zealand. Det blev herefter hurtigt en travl handelsby, og var faktisk New Zealands første hovedstad. Byen er lillebitte – her bor kun ca. 800, men er fyldt med historie.

Jeg havde udset mig “Flagstaff Hill”, som vores første mål i Russell. Da vi ankom til byen var vejret dog virkelig dårligt – derfor satte vi os ind på det lokale værtshus og ventede. Det viste sig faktisk, at dét værtshus er det ældste i hele New Zealand.

Da vejret klarede op, satte vi kurs mod Flagstaff Hill. Jeg kan ikke påstå, at Rico var mega begejstret – han er SÅ træt af at hike 😉

På vej op af bakken lykkes det mig at falde og slå hul på både strømpebukser og knæ – klodset som altid! Men op – dét skulle vi!

Da vi kom til toppen var det heldigvis turen værd – trods hudafskrabninger, hullede strømpebukser og en gnaven mand 😉 Det blæste en halv pelikan, men der var så fin en udsigt!

Tilbage i byen gik vi ned på havnen, for at finde ud af hvornår den næste færge tilbage til Paihia sejlede. Dét gjorde den så ikke. Blæsten var blevet meget værre, så vi måtte istedet med en bus hjem. Vi have en lille halv time inden bussen kom – dét udnyttede jeg og trak Rico med hen til byens kirke. Denne kirke er New Zealands ældste!

Efter en lille omvej med bussen kom vi tilbage til Paihia. Her udnyttede vi, at vi var tæt på en by og tog ud af spise. Det havde været sådan en rar dag, men nu var kræfterne brugt op. Vi gik tidligt i seng for at være klar til en ny dag med nye eventyr.